Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukkaset

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukkaset

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Olen aloittanut autoharrastukseni heti helpoimmasta päästä hankkimalla aikanaan kissa kaunottareni. Sen kanssa "turaaminen" on aiheuttanut kyllä parit suulliset hengentuotokset, ja parantanut itsehillintää. Kaikkineen olen aika vakuuttunut, että Jaguarin eri suunnitteluosastoilla on keskinäinen kilpailu kuinka he voivat hankaloittaa toisten osastojen tekemien ratkaisujen huoltoja. 90' XK8:ssa noita kukkasia on mielestäni jokapuolella.

Kun monilla on varmaan keväthuollot päällä tai juuri tehtyinä, ovat kukkaset varmaan pintamuistissa? Olisi kiva kuulla mitkä ovat porukan Top-3 lista "jos jonkun ratkaisun saisin muuttaa" -asioista. Omien suosikkien joukosta tulevat mieleen seuraavat - autotalliasentajan aikaa kuluttavat ihanuudet. Ajat ovat ensimmäisellä kerralla käyttämästäni ajasta arvioita yhdellä miehellä ja "harrastusnopeudella" kyseisen asian tekemiseksi.

# Kunnia mailinta - Manifold vs Engine Cooling
-Termosttaattitornin kiinnityspultit
* Jos termostaatti torni olisi vain 2-3mm edempänä tai imusarjassa olisi 2-3 mm syvennykset saisi pultit auki murto-osassa nykyisin vaaditussa ajassa. - Vaiva - vaatii pieniä käsiä ja lenkkiavainta sekä pitkää ärsyttävää nypläämistä.

#3 Palkinto - Chassis vs Suspension osasto - Takaiskunvainmentimien yläpäät joissa CATS-liittimet
-ovat umpipeltisten koteloiden sisällä, eikä niihin pääse mistään kun iskarit ovat kiinni autossa
-kaapeleita ei pääse kiinni tarkistamaan ilman navan ja iskareiden tai perän ja iskareiden irroitusta
* Olisiko voinut tehdä jonnekin peltiin avanteen huoltoa varten? - Vaiva - päiviä

#2 Palkinto - Climate Control vs Service Instructions -osasto - Sisätilan lämmittimen venttiili/pumppu-yksikkö
-Käsiksi pääsemiseksi pitää purkaa vähintään ilmanotto ja jäähdytinnesteen paisuntasäiliö
-kumiletkuja on kiinni "mustelakan" muotoisessa mötikässä monta, eikä yhdenkään klemmaria "näe" tai saa auki muuten kuin vaijerilla varustetuilla pihdeillä ja näppituntumalla
-Lambda sensorien ollessa paikoillaan (niiden irroitus on ihan oma voima- ja taitolajinsa) mustekalan pujottaminen pois paikoiltaan on ikimuistoinen 3D-mielikuvitusta kehittävä kokemus
* Koko lähtökohta laitteen sijoittamiselle tuonne olisi kiva kuulla! - Vaiva - ranteet verillä, selkä kipeä, joku letku huonosti paikoillaan ja sama huomenna uudelleen :C Muistithan kiinnittää sähköliittimet ennenkuin kasasit ilmanoton - uudella tiivisteellä ;)

Koska en pidä omien mokieni korjaamisesta on ehdoton #1:

#1 Electronics vs Rest-of-World
-Olen löytänyt vain muutamiä sähköliittimiä, joista tajuaa päälle katsomalla kuinka ne aukeavat ja että avaaminen on käsipelin/työkalut mahtuisivat väleihen - mekaanisesti mahdotonta
-Aukaisemiseksi tarkoitetut klipsit ovat _aina_ jossain liittimen ja sen kiinnittimen välissä, jonne ei pääse kun liitin on suljettu ja kiinnitetty
-Liittimiä on mahdoton saada irti kiinnikkeisään ennen kuin liitin on auki
-esim1: termostaattitornissa hengettömillä muovijuotoksilla olevat liittimet - pitäisi avata liittimen ja tornin vääliin alapuolelta ylöspäin työnnettävällä "jutulla" (välykset jokasuuntaan vain muutamia millejä)
-esim2: (Muistelen että) Crankshaft postion sensor to harness connector - Liitin on useiden putkien, letkujen alla moottorin vasemmalla puolella ohjaustehostimen pumpun ja moottorin alalohkon välissä. Letkujen ja putkien välistä liittimen näkee noin 2cm leveästä raosta - 25-35cm päässä. Liitintä pitäisi puristaa moottorista ulospäin olevasta muovista, väliä moottoriin 2mm. Liitin on kiinni moottorissa muoviklipsillä, johon ei pääse käsiksi mistään. Tämän kiinnikkeen rikoin tarjoituksella kun 2h irroitusyritysten jälkeen en keksinyt mitään tapaa saada sitä ehjänä auki. Vastaavasti sen kiinnittäminen on yhtä vaikeaa, moottorin ollessa autossa paikoillaan eikä sen läheisyydessä ole mitään mihin liittimen rungon saisi muutoin kiinni!
* Melkein kaikkien näkemien liittimien asennon tai kiinnikkeen paremmalla suunnittelulla ne olisi ollut avattavissa olemattomalla vaivalla. - Vaiva - Liittimien kiinnikkeet hajoavat helposti, niiden uusiminen on "mahdotonta" tai ihan järjettömän hankalaa verrattuna siihen kuinka helposti ne voi rikkoa. Rikkoutuneita/haljenneita liittimiä on älyttömän vaivanloista uusia (jos niitä yleensä saa mistään). Ja kiitoksena sitten lopuksi voi olla mitä kummallisimmat (lue: kalliimmat selvittää) sähköviat, kun johonkin rikkoutuneeseen liittimeen livahtaa jotain nestettä!

Kylläpa helpotti kun sai vuodattaa, ehkä muiden samanhenkiset vuodatukset auttaisivat vielä lisää :)

T.
Viimeksi muokannut tlindi, Ma Touko 06, 2013 1:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja Kopi »

No vanhemmasta kalustosta tulee mieleen:
Mk2 kytkinremppa, kohta 1: irroita ja poista moottori ja vaihteisto autosta....
(kytkinkopan muttereihin ei pääse käsiksi muuten (paitsi rälläkällä))
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Noh, X-Typen öljypohjan tjsp vaihtaminen vaatii kuulemma jakolaatikon irrottamisen koska YKSI pultti on sen takana piilossa :D Vastaavasti jakolaatikon öljynvaihto edellyttää jakolaatikon irrottamisen, koska täyttöaukko on lootan päällä. Jaguar tosin aluksi väitti ettei niitä öljyjä tarvitse koskaan vaihtaa, että ehkä se käy perusteluksi jossain määrin.

En itse tee mitään lampunvaihtoa kummempaa, mutta se on onneksi suhteellisen mutkaton proseduuri. Jos on pienet kädet ja koukuksi väännelty henkari käytettävissä...

EDIT:
Jakolaatikon öljyt voi vaihtaa suhteellisen vaivattomasti, ilman mitään purkutoitä.
Viimeksi muokannut Aonsaithya, La Marras 08, 2014 1:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja matsu »

Vanhassa XJ12:ssa jos haluaa vaihtaa kampiakselin takapään narutiivisteen (nehän vuotavat aina), pitää ottaa moottori pöydälle. Ohjetyöaika tiivisteen vaihdolle on noin 1 viikko. Kotioloissa aika pitää varmaan tuplata. Ja harvalla on edes tarvittavia työkaluja.

Tiedän yhden kaverin, joka onnistui vaihtamaan moottorin ollessa paikallaan alakautta mainitun narutiivisteen alemman puoliskon. Melkoine sankariteko sekin. Onnekkaasti vuoto loppui pelkän alemman narun vaihdolla.

PS. V12 moottoriin saa muunnossarjaa, jossa narutiiviste korvataan tavanomaisella stefa tiivisteellä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja Landshark »

Tiedän yhden kaverin, joka onnistui vaihtamaan moottorin ollessa paikallaan alakautta mainitun narutiivisteen alemman puoliskon.
??? Siis tiedät kaverin, joka teki tuon alakautta ??? Vai mistä on kysymys? ;)
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja mikki »

Eilen talon porttikongissa:

Vain paikanvaranneille ei sallita yleistä parkkeeraamista!
Mistä olikaan kymysys????

Tänään autoiluilta Stadissa - sinne!
M
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja matsu »

Taisi olla melkoinen kielikukkanen meikäläiseltä.

No, kaveri kuitenkin pujotteli paikalleen kampuran takapään naru- eli koiranpaska tiivisteen mootorin ollessa paikallaan. Toki siinä piti ottaa automaattiloota ym, pois edestä. Mutta tosiaan vain toinen puolikas narusta, se alempi, vaihtui tuolla konstilla. Käsittääkseni homma oli niin työläs ja hankala, että ei parane suositella edelleen.

Ei tuo pieni kampuran takapään vuoto muuten haittaisi, mutta kun se öljy lentää suoraan takajarruihin. Mutta sitä varten meillä on jarrujen puhdistus spray :D
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

matsu kirjoitti:Vanhassa XJ12:ssa jos haluaa vaihtaa kampiakselin takapään narutiivisteen (nehän vuotavat aina), pitää ottaa moottori pöydälle. Ohjetyöaika tiivisteen vaihdolle on noin 1 viikko. Kotioloissa aika pitää varmaan tuplata. Ja harvalla on edes tarvittavia työkaluja.

Tiedän yhden kaverin, joka onnistui vaihtamaan moottorin ollessa paikallaan alakautta mainitun narutiivisteen alemman puoliskon. Melkoine sankariteko sekin. Onnekkaasti vuoto loppui pelkän alemman narun vaihdolla.
Terve,

Juu, jenkkilässä tunnetaan "Sneaky-Pete" nimisenä menetelmänä, muttei kovin suositeltava, on myös olemassa mahdollisuus, ettei onnistu ja sitten on kuitenkin otettava koko paketti ulos autosta!
matsu kirjoitti:PS. V12 moottoriin saa muunnossarjaa, jossa narutiiviste korvataan tavanomaisella stefa tiivisteellä.
Ja tuo jälkimmäinen vaatii kai niinikään jotain pientä modausta, koneistusta, viilausta tms. joka olisi toki paras tehdä pöydällä.

Niin kytkimen kanssa meni myös S1 4.2L E-typessä kaksi miestyöviikkoa!

Olisi kai nopeampi jos käytössä olisi nosturi ja tehtaan ohjeiden mukaan otettaisiin konepelti pois, mutta meni noinkin ihan ok kun otettiin kone ja laatikko lattialle alakautta (vanha Jag-Lovers vinkki) tavallisessa autotallissa.

Pahin alkuperäisen korjaamomanuaalin vastaava juttu on ehdottomasti mielestäni S1 3.8L E-typen startti:

Jos on hiilet tai solenoidi urvahtanut startista on "virallinen" ohje:

1. Konepelti pois
2. Moottori ja vaihteisto ulos autosta
3. Nyt startin pääseekin jo helposti irroittamaan... ;9

Jag-Loversissa on ollut ohjeet vanhimpien mallien varalle siitä, mihin kohtaan pelkääjän jalkatilaa poraat kaksi tuuman reikää, jotka voi sitten helposti kumitulpalla myöhemmin tulpata, jotta pääset irroittamaan ne kaksi startin kiinnityspulttia! Ei se sittenkään ole helppoa tai nopeaa, mutta mahdollista kylläkin. 8)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Ahaa, se on siis tuo startin vaihdon helppous sieltä periytetty sieltä E-typestä muotoisästä XK8:iin ...

XK8:issa startin sai kätevästi moottorista irti vähän yli tunnissa, kun moottori "oli pöydällä".

Kysessä oli "vaihdetaan nyt samalla kun sattuu tuossa näkymään"- tyylinen korjaus, tapahtuessaan ex-tempore olis kyllä varmaan top-3:ssa.

Joku(tm) väkäleuka vielä kirjoitti (jaguarforumssilla) että sen saa kyllä vaihdettua konetta irroioittamattakin. Kiinnostaisi nähdä kyllä se taikatemppu :))
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tms »

XJR- X300 Hihnat.. Miksi ainoa hihna joka ei ole moniurahihna ja hihnoista tärkein eli laturin/vesipumpunhihna on viimeinen siis alin?? Pura kaikki muut edestä. Sulakerasioita on ympäri autoa, ärsyttävimmät takapenkin sivussa, just siellä mihin ei näe oikein millään.. Nuo nyt ainakin aluksi..
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja dida »

Lisätään nyt listaan vielä XK8:n automaattivaihteiston öljynjäähdyttimelle menevä letku/putki -yhdistelmä. Vaatii myös moottorin irrotuksen. Itse ratkaisin vetämällä kokonaan uuden letkun hiukan helpompaa reittiä. Vanha jäi paikalleen.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja dida »

XK8 alapallon vaihdossa tuli taas esiin hauska juttu: Alatukivarren sisäpään kiinnityspultti. Pultti pitää irrottaa alapallon vaihdossa ja sen saa pois ja paikoilleen ainoastaan takakautta. Tämä merkitsee, että hammastanko pitää irrottaa. Jos pultin voisi asentaa etukautta, homma helpottuisi todella paljon. Jostain syystä rungossa olevat reiät on porattu eri kokoisiksi niin, että pultti on asennettava takaapäin. Miksi näin, onkin hyvä kysymys :-)! Muuta estettä ei asennussuunnan vaihdolle ole.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

dida kirjoitti:XK8 alapallon vaihdossa tuli taas esiin hauska juttu: Alatukivarren sisäpään kiinnityspultti. Pultti pitää irrottaa alapallon vaihdossa ja sen saa pois ja paikoilleen ainoastaan takakautta. Tämä merkitsee, että hammastanko pitää irrottaa. Jos pultin voisi asentaa etukautta, homma helpottuisi todella paljon. Jostain syystä rungossa olevat reiät on porattu eri kokoisiksi niin, että pultti on asennettava takaapäin. Miksi näin, onkin hyvä kysymys :-)! Muuta estettä ei asennussuunnan vaihdolle ole.
No sehän on tietty siksi että siihen takimmaiseen polttiiin on pitänyt suunnitella varuiksi epäkeskolle pultille paikka (jollaisen saa tilattua tehtaalta) jonka avulla camber kulmaa voi säätää (vakiona ei siis säädettävissä ennen MY 2003). Näin näsäviisaana ja ongelmaan tömänneenä voisin tehdästa neuvoa, että saman option olis mielestäni voinut varsin hyvin suunnitella etummaiseen pulttii, jossa tilaa on vaikka munnot söis.

Itse irroituksesta sen verran että ..ttu joo, ne raidetankon kiinnitys pultit on kivassa paikassa, sika kireitä, ja itselukitsevisia (tuokkoja kun hell), mutta... Raidetankoa ei tarvii tiputtaa kokonaan pois - laittaa orggis nippusiteiden paikalle vain sellaiset joissa jää löysää 2-3cm. Löysää raidetangon pultit molemmilta puolilta ensin vähän, ja sitten siltä puolelta jolta tukivartta poistaa ottaa pultit pois. (noin 30 kierrosta kierteitä menee nopeasti paineilmaräikällä) Siloin toisen puolen pultit ja nippusiteet pitää raidetangon paikoillaa (eikä lehkut hajoo). Tukivarren pultti mahtuu pois kun se suojakumi antaa jälkeen sen tarvittavan 1cm:n.

Tämä työ ei siis edes päässyt mun top-3:een ;)

T.mi
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
jleinon2
Viestit: 2
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 1:55 pm

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

matsu kirjoitti:Vanhassa XJ12:ssa jos haluaa vaihtaa kampiakselin takapään narutiivisteen (nehän vuotavat aina), pitää ottaa moottori pöydälle. Ohjetyöaika tiivisteen vaihdolle on noin 1 viikko. Kotioloissa aika pitää varmaan tuplata. Ja harvalla on edes tarvittavia työkaluja.

Tiedän yhden kaverin, joka onnistui vaihtamaan moottorin ollessa paikallaan alakautta mainitun narutiivisteen alemman puoliskon. Melkoine sankariteko sekin. Onnekkaasti vuoto loppui pelkän alemman narun vaihdolla.

PS. V12 moottoriin saa muunnossarjaa, jossa narutiiviste korvataan tavanomaisella stefa tiivisteellä.

Missä vuosimallissa tuo v12 koneen koiranpaska vaihtui stefaksi?
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tällaista tietoa löysin netistä:

5) V12 5343cc HE "lip seal" basically the same as above with an improved rear main sealing system disposing of the troublesome "rope seal" the other pysical change that is visual is that these engines are equiped with the 1st of the Marrelli ignition systems and that 2 coils are foung in the Vee ,usually found with a red filler cap. These engines are found in the last Series 3 XJs and XJS's . production is from 1988 up to the first 6.0 litre cars.

Tästä linkistä:
https://www.jaguarforum.nl/forum/index. ... roduction/

Eli näyttäisi siltä, että stefa tiiviste tuli kampiakselin takapäähän joskus vuonna 1988. Ja sen tunnistaa helpoiten että moottorissa on Marellin sytty laitteet ja tavallisetsi punainen öljyntäyttökorkki.

6.0 litraisessa versiossa on tietenkin stefa alusta pitäen.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
jleinon2
Viestit: 2
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 1:55 pm

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

Kiitokset tiedosta, itselle on tulossa 89 käyttöönotettu yksilö, saako VIN koodilla jostain tsekattua milloin auto on valmistettu? Kyseessä on tosin Daimlerina valmistettu vehje.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jleinon2 kirjoitti:Kiitokset tiedosta, itselle on tulossa 89 käyttöönotettu yksilö, saako VIN koodilla jostain tsekattua milloin auto on valmistettu? Kyseessä on tosin Daimlerina valmistettu vehje.
http://www.martinrobey.com/downloads/ja ... linder.pdf
Sivu 1.
Tarkemmin tilaamalla Heritage Certificaatin:
http://www.jaguarheritage.com/heritage-certificate
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

S-typen kuppausnapa sijaitsee mielenkiintoisessa paikassa nimittäin pyöräkotelossa muovien alla
ja samasta loistavasta paikasta löytyy myös PA-suodatin.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

XJ-S Jaggen ja muidenkin vanhojen sähköt. Käsittämättömissä paikoissa releitä ja ihmeellisiä toteutuksia. Yksi on ylitse muiden ja ne on jarrut. Hyvät levyjarrut ympäriinsä. Takapalat pottumaiset vaihtaa, mutta se ei ole tehtaan minkään osaston suunnitteluvirhe. Mittaristossa varoitusvalot nesteen määrälle ja paineelle. Tietysti kaksipiiriset mutta mutta, vain yksi säiliö jarrunesteelle. Mulla oli takana vuoto ja tyhjensi säiliön jolloin myös etupiiristä hävisi paineet eikä varoitusvalot toimineet vielä. Poljin kyllä antoi varoituksen että lisää nestettä tai häviää jarrut kokonaan. Näkyy tuo iditiomismi olleen kauan mun 76 mallin jälkeen. Letkua ja putkea kuin jonkun turaajaan väljiltä ja niinhän se onkin kun on tehtaalta. Toisen lisäsäiliön laitto suunnitelmissä kun kaikki putket uusitaan. Onko tuo yksi säiliö ollut alusta asti kun Jaggeen tuli kaksipiirijarrut ja koska muuttui kaksisäiliöiseksi?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjehdys !

Ei ole XK8:ssa sisäilman suodattimen(jos asennettu) vaihto niitä vaivaan nähden helpoimmin suoritettavia askareita. http://www.jaguarforums.com/forum/xk8-x ... ter-57668/
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

kissaeläin kirjoitti:Morjehdys !

Ei ole XK8:ssa sisäilman suodattimen(jos asennettu) vaihto niitä vaivaan nähden helpoimmin suoritettavia askareita. http://www.jaguarforums.com/forum/xk8-x ... ter-57668/
Juu ei. Mulla on tuli hyllyy ylimääräinen semmoinen suodatin. Ja tehtaan tietojen mukaan missään autossani ei tuota ole. Näinpä en iloista työtä ole päässyt tekemään, mutta aika korkealle tuo homma listallani nousisi.

Asiahan on sitten niin, että jos tehtaalla ei ole laitettu "kehikkoa", niin pelkkä suodatin ei auta. Yksi harrastaja oli ajatellut toisin, ja antoi minulle tuon suodattimen, kun ei halunnut enempää katsella sitä tehtyään tuon ohjeen homman turhaan :D
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
En siis tiedä onko tässä sinun entisessä sitä asennettu tai ei, mutta sen verran tuntuu havunneulasta,koivunurpua yms roskaa mahtuvan noista tuulettimen reijistä sisään että ihan senkin takia pitää jossain vaiheessa irroitella ja putsata kolot moskasta. S typen vastaavan suotimen saa vaihdettua noin parissa minuutissa ja siinä ajassa kerkiää vaikka bBostonin imaista.. :mrgreen: Vaikka keväällä putsasin Ässän sisäilman suotimen alla olevan sadevesi reijän ympäristön niin viime viikonloppuna sai kaivaa sieltä taas kourakaupalla muhjua ja uusia neulasia pois. Paineilmalla sitten putki auki kunnolla että vesi pääsee pois vapaasti.
En yhtään siis ihmettele jos joku täälläkin valitteli sisäilman haisevan sateen jälkeen varsinkin. Se muhju kun muuttuu mullaksi ja kastuessaan rupeaa sitten haisemaan maalle ja kun se paikka on juuri suodattimesta 10cm päässä niin ihmekkös tuo haju on. Pitää varmaan itse laittaa jotain tiiviimpää verkkoa yms jotta isommat roskat pysyy edes pois.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Hypoteettisista ja hieman ärrrsyttäviä vikoja aiheuttavista ongelmista on hyvä ehdokas työ jonka "pääsee" tekemään, jos sisätilan lämmityksen anomaliat haluaa kuntoon. JTISssä nimellä Heater Core and Evaporator Core Housing 82.25.15.

Alkulätinöiden (akku irti ja jäähdytys neste pois ja ilmastoinnista kaasut ulos) jälkeen neljäs kohta kuuluu ytimekkäästi. "remove instrument panel" :))) ja sitten vasta työ alkaa - vain 15 kohtaa. Tuonne en ehkä laittaisi käytettyä osaa ;)
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

kissaeläin kirjoitti:Terve !
En siis tiedä onko tässä sinun entisessä sitä asennettu tai ei, ...
Inchcapen Pekkarisen mukaan se pitäisi erillisenä lisävarusteena näkyä DDW dokkarissa. Mun 279kKMn Coupen sisään ei haise diesel vaikka olisi sata rekkaa edessä, joten epäilen että siinä saattaa se sittenkin olla (vaikka DDW) ei kerro. Huvikseen en ole jaksanut alkaa tarkistamaan - you know ;)
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
JPE
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 1:58 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja JPE »

Kyllä minun mielestäni järjettömintä on nykyautoissa (ei pelkästään Jagessa) se, että jakolaatikot ja automaattilaatikot ovat "sealed for life" (suom.huom. sealed for death)-tyyppisiä. Eli niissä on vain poistoproppu öljyille, niin että se on sellaista urheilua työnnellä paineella ja ruiskulla niitä uusia sisään.

Miten vaikeaa sinne olisi laittaa täyttöproppu sellaiseen paikkaan, että se täyttö onnistuisi helposti. Vanhassa Bemarissa joskus aikoinaan (E28) pystyi lootan öljyä kaatamaan suoraan letkulla tarkastustikusta sisään. Näin taisi olla myös XJS Jagessa. Mitään tuollaisia lootaöljyjen tarkastustikkuja ei enää edes ole. Kohta menee varmaan siihen, että öljyjäkään ei pysty enää katsomaan tikusta. :D

Yksinkertaisia juttuja, jotka helpottaisivat huomattavasti vanhan auton ylläpitoa.
X-Type 2.5 AWD Topaz Gold
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Uskon että filosofia olikin että kun loota prakaa n 150tkm kohdalla niin auto on muutenkin jo paalauskunnossa jne. Tai sitten uskottiin nesteiden kestävän pidempään kuin todellisuus on. Joissain malleissa kuitenkin on (5r55n, zf lootat) suodatin ja täyttö/tarkastuskolo vaikka nekin olivat tuota huoltovapaata mallia ainakin markkinoinnin puolesta. Joten kai valmistaja oli halunnut mahdollisuuden huoltaa lootan mutta markkinoitiin sitten eri tavalla.

Nykyautoissa eli uudemmissa näkee jo öljynmäärän laatikossa lukijalla kuten myös moottoriöljyn yms.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

YRITIN tuossa äsken vaihtaa etupyörien laakereita. (-99 xjr)
no eihän se onnistu kun abs kehät ei irtoa ainakaan ehjänä, ovat kuulema kierteellä laitettu akseliin, eivät kyllä irroneet mitenkään muutenkaan. romut takasin kiinni ja odotellaan perjantaita että saa varaosina abs kehät.
voi sitten halkasta vanhat.
:evil:
xjr -99
galaxie -61
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

galaxie61 kirjoitti:YRITIN tuossa äsken vaihtaa etupyörien laakereita. (-99 xjr)
no eihän se onnistu kun abs kehät ei irtoa ainakaan ehjänä, ovat kuulema kierteellä laitettu akseliin, eivät kyllä irroneet mitenkään muutenkaan. romut takasin kiinni ja odotellaan perjantaita että saa varaosina abs kehät.
voi sitten halkasta vanhat.
:evil:
Ovat muuten sitten yli sentin paksua ja todella kovaa terästä - onnea yritykseen ja varo lentäviä sirpaleita ;)
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

teräksen kovuus helpottaa kun taltalla kopsauttaa kehän poikki.
kerran on tullu vetoakselin laakeria vaihtaessa laakerinkappaleita paksun hitsausrukkasen läpi käsivarteen pystyyn.
pakko suositella suojalaseja näissä hommissa.
xjr -99
galaxie -61
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

galaxie61 kirjoitti:teräksen kovuus helpottaa kun taltalla kopsauttaa kehän poikki.
kerran on tullu vetoakselin laakeria vaihtaessa laakerinkappaleita paksun hitsausrukkasen läpi käsivarteen pystyyn.
pakko suositella suojalaseja näissä hommissa.
Me "naputeltiin" Hiltin piikkauskoneella eikä mitään efektiä, ennenkuin opittiin miten sen saa auki ehjänä.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

tlindi kirjoitti:
galaxie61 kirjoitti:teräksen kovuus helpottaa kun taltalla kopsauttaa kehän poikki.
kerran on tullu vetoakselin laakeria vaihtaessa laakerinkappaleita paksun hitsausrukkasen läpi käsivarteen pystyyn.
pakko suositella suojalaseja näissä hommissa.
Me "naputeltiin" Hiltin piikkauskoneella eikä mitään efektiä, ennenkuin opittiin miten sen saa auki ehjänä.
kerro ihmeessa jos tiedät miten se ehjänä aukenee. uudet tosin on just saapuneet matkahuoltoon.
poikki ainaki menee laakerikoolit ja muut, tai ainakin tähän asti menny kun leikkaa laikalla viillon kylkeen ja terävä kopsaus taltan kanssa.

pakko vielä ihmetellä kotimaisia osatoimittajia nopeudesta. laakerit päivässä ja abs kehät kahdessa.
enkä nyt tarkota joka kylässä olevia liikkeitä. :D
xjr -99
galaxie -61
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

galaxie61 kirjoitti:
tlindi kirjoitti:
galaxie61 kirjoitti:teräksen kovuus helpottaa kun taltalla kopsauttaa kehän poikki.
kerran on tullu vetoakselin laakeria vaihtaessa laakerinkappaleita paksun hitsausrukkasen läpi käsivarteen pystyyn.
pakko suositella suojalaseja näissä hommissa.
Me "naputeltiin" Hiltin piikkauskoneella eikä mitään efektiä, ennenkuin opittiin miten sen saa auki ehjänä.
kerro ihmeessa jos tiedät miten se ehjänä aukenee. uudet tosin on just saapuneet matkahuoltoon.
poikki ainaki menee laakerikoolit ja muut, tai ainakin tähän asti menny kun leikkaa laikalla viillon kylkeen ja terävä kopsaus taltan kanssa.

pakko vielä ihmetellä kotimaisia osatoimittajia nopeudesta. laakerit päivässä ja abs kehät kahdessa.
enkä nyt tarkota joka kylässä olevia liikkeitä. :D
oho aika nopeaa, mikäs noin hyvin palveli ja mitä maksoivat?

Ihan helppo homma tunti tai pari per laakeri, tää ei siis edes ole mun äärrsytys listalla Top 3:ssa ;)

Ettei mene tää ihan offtopiciksi, laitoin ohjeen Tekniikka-osioon otsikolla
"XK8/XKR (myös XJ8/XJR ?) Etulaakerin ABS-kehän irroitusta"
ja ylimääräisen navan myynttin
"XK8/XKR Etunapa (oikean puoleinen)uudemmalla 80mm laakerilla"

T

T.
Viimeksi muokannut tlindi, Pe Marras 28, 2014 11:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

osat tuli brittiosista ja jag-finn nimisitä liikkeistä.
laakerit 98 € kpl ja abs kehät 38 € kpl.
näiltä osin on osat jo hankittuna mutta jos muuta ilmenee myöhemmin niin kyselen yksityisviestillä.
xjr -99
galaxie -61
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

tuossa nuo murheelliset abs kehät. pari viiltoa kylkeen ja taltalla loput. parin tunnin askartelut. helpomminkin tuon laakeroinnin olis voinut keksiä tehtaalla. :evil:
Kuva
xjr -99
galaxie -61
mikkotapani
Viestit: 120
Liittynyt: To Syys 10, 2009 8:13 pm
Paikkakunta: Jäppilä (Pieksämäki)

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja mikkotapani »

Terve!

Minä en nyt jostain syystä ymmärrä tuota ABS-kehä-juttua, en tosin ole vielä yhtään pyörän laakeria joutunut vaihtamaan vaan sen ABS-kehän aukaisutyökalun kylläkin tilasin E-baystä ja olen sitä menestyksekkäästi lainannut meidän kylän korjaamolle kun muutamaan Jaguariin joutuivat etupyörän laakerit vaihtamaan. Oli ne kuulemma tiukassa vaan työkalullani kuitenkin irtosivat. Vinkin tuohon työkaluun sain Landsharkilta kun kävin hänen autoaan ostattelemassa.
Mikkotapani
XJ6 SIII Sovereign 1983
XKR 2002
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

mikkotapani kirjoitti:Terve!

... ABS-kehän aukaisutyökalun ...
http://www.lasertools.co.uk/news.aspx?article=608

JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ääärrrsyttävimmät huoltoa vaikeuttavat suunnittelu kukka

Viesti Kirjoittaja tlindi »

JaakkoK kirjoitti:
mikkotapani kirjoitti:Terve!

... ABS-kehän aukaisutyökalun ...
http://www.lasertools.co.uk/news.aspx?article=608

JaakkoK
ja tosimiesten malli Kamasa Tuote nro 1773 - 3/4" - 2 inch Pituus 72mm

http://www.kamasatools.com/fi/Produkter ... syt-tuuma/
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Vastaa Viestiin